تاثیرات معجزه آسای تزریق بوتاکس در درمان بیماری های دهانی

• صفحه اصلی
تاثیرات معجزه آسای تزریق بوتاکس در درمان بیماری های دهانی

بوتاکس داروی تزریقی پر کاربردی برای درمان بسیاری از بیماری ها است. این دارو شکل تغییر یافته و رقیق شده سم بوتولونیوم است. وظیفه بوتاکس، کاهش فعالیت انقباض عضلات به  وسیله از کار انداختن اعصاب حسی است. در گذشته، تزریق بوتاکس فقط در حوزه زیبایی و درمان های ابتدایی کاربرد داشت. امروزه درمان های پیشرفته نیز توسط تزریق بوتاکس انجام می‌شود. درمان بیماری های دهانی با تزریق بوتاکس، از جمله کاربردهای بوتاکس در زمینه درمان های پیشرفته به شمار می آید.

برای آگاهی بیشتر از بیماری های قابل درمان با تزریق بوتاکس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بوتاکس چگونه به درمان بیماری های دهانی کمک می‌کند؟

استفاده از این سم در حالت معمولی باعث بروز مسمومیت در افراد می‌شود. اما همانگونه که در مقدمه نیز گفتیم بوتاکس از تغییر ساختار این سم حاصل می‌شود. بوتاکس با فلج موقتی عضلات، به زیبایی و سلامتی کمک شایانی می‌کند. درمان ابتدایی با تزریق بوتاکس، شامل درمان های زیبایی در صورت است. پزشک در درمان ابتدایی از طریق تزریق بوتاکس به درمان چروک های صورت و جوانسازی می‌پردازد.

در درمان های پیشرفته، پزشک با تزریق بوتاکس به درمان انواع بیماری های دهانی می‌پردازد. در ادامه به بیان کامل بهبود بیماری های دهانی با تزریق بوتاکس می‌پردازیم:

بهبود بیماری های دهانی با تزریق بوتاکس

درمان دندان قروچه یا براکسیسم

یکی از بیماری های دهانی بسیار مشکل آفرین برای افراد، دندان قروچه یا براکسیسم است. افراد مبتلا به این بیماری، از فشار دادن زیاد دندان ها به هم و درد ناشی از آن رنج می‌برند. عدم درمان این اختلال در درازمدت، باعث ساییده شدن دندان ها و همچنین تحلیل و تضعیف عضلات فک می‌شود.

تزریق بوتاکس، روش درمانی کمکی برای کاهش فعالیت عضلات فکی، التیام درد و کسب آرامش برای بیمار است. بنابراین درمان دندان قروچه با تزریق بوتاکس اقدام درمانی بسیار موثری است. محل تزریق جهت مداوای این بیماری، پایین تر از استخوان گونه و همچنین پیشانی است.

درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

این بیماری در اثر عواملی نظیر: بیماری براکسیسم، آرتریت، تحلیل عضلات فک و… به وجود می آید. مبتلایان به این اختلال، ناچار به تحمل درد شدید در ناحیه فک هستند. از نشانه های بارز این بیماری می‌توان به قفل شدن فک، درد زیاد و همچنین صدای تق تق هنگام باز کردن دهان اشاره نمود.

درمان بیماری مفصل فکی گیجگاهی با تزریق بوتاکس یکی از درمان های رایج در کلینیک های دندانپزشکی است. درمان این بیماری دهانی با تزریق بوتاکس، از طریق کاهش فعالیت عضله تمپلوراس انجام می‌شود.

درمان افتادگی گوشه لب ها با تزریق بوتاکس

افراد مبتلا به این بیماری، به علت افتادگی گوشه لب ها با خارج شدن بیش از حد ترشحات غدد بزاقی دهان مواجه هستند. این عارضه، باعث ایجاد زخم در گوشه لب ها می‌شود. بنابراین تزریق بوتاکس به افراد مبتلا به این بیماری، ضمن درمان افتادگی گوشه لب باعث توقف سرازیر شدن آب دهان و زخم کنار لب می‌شود.

درمان لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

مشکل افراد مبتلا به این بیماری در زمان لبخند زدن، نمایان شدن بیش از حد لثه آن ها است. علت این بیماری، فعالیت زیاد عضلات موجود در لب بالایی افراد است. بوتاکس با فلج موقتی عضلات لب بالایی به درمان این عارضه می‌پردازد.

با توجه به اهمیت زیبایی در دنیای امروزی، اصلاح لبخند لثه ای با تزریق بوتاکس مورد توجه و استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. در واقع یکی از پر کاربردترین موارد درمان بیماری های دهانی با تزریق بوتاکس، درمان گامی اسمایل است.

درمان دندان های ارتودنسی شده پس از بازگشت به حالت قبلی

برخی اوقات ممکن است دندان افراد بعد از انجام ارتودنسی به حالت اولیه بازگردد. یکی از دلایل این موضوع، انقباض و فعالیت بیش از حد عضلات فک و چانه است. پزشک با تزریق بوتاکس به کاهش فعالیت و انقباض این عضلات می‌پردازد.

درمان بیماری های غدد بزاقی

یکی از بیماری های غدد بزاقی، ترشح بیش از حد بزاق است.  درمان بیماری های غدد بزاقی با تزریق بوتاکس روش موثری برای درمان این اختلال است. تزریق بوتاکس تاثیر زیادی در کاهش ترشح بزاق دارد.

درمان ناتوانی عضلات فک در نگهداری  پروتز متحرک

عضلات فک و چانه بسیار قوی و منقبض در برخی افراد، مانع از ثابت ماندن پروتز متحرک در دهان آن ها می‌شود. بوتاکس، روشی موثر برای کاهش این انقباض است. در نتیجه پروتز راحت تر در دهان افراد ثابت می‌ماند.

درمان بیماری لب شکری با تزریق بوتاکس

درصدی از کودکان جهان با بیماری لب شکری متولد می‌شوند. تزریق بوتاکس، به فلج موقت ماهیچه های لب می‌پردازد. با این روش، زخم کنار لب کوکان سریع تر بهبود می‌یابد. با توجه به حساسیت زیاد کودکان نسبت به درد، تزریق بوتاکس برای درمان بیماری لب شکری نیز یکی از موارد پر کاربرد درمان بیماری های دهانی با تزریق بوتاکس است.

درمان بیماری های دهانی با تزریق بوتاکس

درمان بیماری های مزمن صورت و گردن با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس فقط محدود به درمان بیماری های دهانی نیست. این روش، برای درمان بسیاری از دردهای مزمن سر و گردن ناشی از برخی بیماری ها نیز استفاده می‌شود. برخی از این درمان ها به شرح زیر می‌باشند:

تزریق بوتاکس، روشی موثر برای رهایی از سردردهای میگرنی

درصد زیادی از مردم جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین می‌توان از درمان میگرن با تزریق بوتاکس به عنوان پر طرفدارترین حوزه بوتاکس درمانی یاد کرد. بوتاکس در درمان میگرن با انسداد اعصاب حسی مانع از انتقال پیام درد به مغز می‌شود.

تسکین دردهای عضلانی مربوط به فک با تزریق بوتاکس

افراد مبتلا به بیماری مفصل فکی گیجگاهی، معمولا درد زیادی در ناحیه عضلات فک احساس می‌کنند. عدم درمان این اختلال، باعث فرسایش عضلات فک به مرور زمان می‌شود. تسکین این درد، از طریق کاهش فعالیت عضلات فک حاصل می‌شود.

درمان نورالژی تری ژمینال با تزریق بوتاکس

نورالژی تری ژمینال نام دردی مزمن در صورت است. این درد بر اعصاب سه قلویی که انتقال درد به مغز را انجام می‌دهند تاثیر می‌گذارد. در صورتی که بیماران با دارو درمان نشدند پزشک با تزریق بوتاکس به درمان آن ها می‌پردازد.

درمان گرفتگی و انقباضات عضلات صورت

یکی از روش های برطرف کردن انقباض و گرفتگی عضلات صورت، تزریق بوتاکس است. این انقباض ها شامل تنبلی چشم، گرفتگی بخشی از صورت و چشم ها و همچنین انقباض شدید گردن هستند.

درمان بیماری استرابیسم(انحراف چشم)

استرابیسم، نام علمی بیماری انحراف چشم است. حدود 4 درصد از افراد جهان به این بیماری مبتلا هستند. با توجه به تاثیر زیاد استرابیسم در کاهش زیبایی افراد، تزریق بوتاکس برای درمان این بیماری مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

درمان هیپرهیدروزیس صورت(تعریق بیش از حد صورت)

نوعی بیماری ژنتیکی که معمولا افراد را از کودکی و نوجوانی درگیر می‌کند. پزشک با تزریق بوتاکس و کاهش فعالیت غدد عرق صورت به درمان بیماری می‌پردازد.

آیا درمان بیماری های دهانی با تزریق بوتاکس عوارض دارد؟

بوتاکس، هیچ گونه عوارض جانبی جدی به دنبال ندارد. بروز برخی عوارض نظیر کبودی و ورم و قرمزی تا چند روز پس از تزریق نیز کاملا طبیعی است. افراد می‌توانند ریسک بروز عوارض بعد از تزریق بوتاکس را با مراجعه به پزشک با تجربه و همچنین انجام مراقبت های صحیح بعد از بوتاکس به حداقل برسانند.

مدت زمان ماندگاری بوتاکس

دوام اثر بوتاکس، نسبت به عضلات هر فردی متفاوت است. اما معمولا تاثیر این روش درمانی، سه الی شش ماه ماندگاری دارد.

موارد منع تزریق بوتاکس در درمان بیماری ها

نکته ای که حائز اهمیت است این است که، همه افراد مجاز به تزریق بوتاکس برای درمان بیماری های دهانی نیستند. موارد منع مصرف بوتاکس به شرح زیر است:

• بانوان باردار و مادران شیرده
  • افراد مبتلا به بیماری های عصبی-عضلانی نظیر ام اس
  • افراد دارای التهاب و عفونت در محل تزریق

معمولا بسیاری از افراد، به علت اضطراب ناشی از درمان های دردناک و تهاجمی بیماری های دهانی از رفتن به دندانپزشکی خودداری می‌کنند. امروزه بوتاکس، روش جایگزین مناسبی در درمان بیماری های دهانی است. با توجه به تخصصی بودن این روش درمانی، مراجعه به پزشک متخصص بیماری های دهان، فک و صورت الزامی است.

دکتر مرضیه صحت پور، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دارای بورد تخصصی، به درمان بیماری های دهان و دندان شما عزیزان می‌پردازد. جهت رزرو نوبت با شماره 09390042441 تماس حاصل فرمائید.