تشخیص و درمان سریع آفت دهان کودکان

آفت جراحتی است مسطح که سفید رنگ است و درد زیادی دارد. آفت دهان کودکان معمولا بعد از ده سالگی است. در کودک زیر ده سال این موضوع خیلی  کم اتفاق می افتد. کودک تازه متولد شده احتمالا بخاطر ویروسی مانند کاندیدا به آفت مبتلا می‌شود. آفت دهان کودکان هم مانند بزرگسالان هنوز علت شناخته شده ای ندارد، اما برخی عوامل شدت آن را بیشتر می‌کنند. آفت در اکثر موارد بدون درمان خاصی بهبود می‌یابد. درمان سریع آفت دهان کودکان به دلیل تحمل پایین و بافت نازک دهان کودکان بسیار ضروری است. برای اطلاع بیشتر از دلایل، نشانه ها و درمان آفت دهان کودک تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نشانه های شایع آفت دهانی کودکان

آفت معمولا در قسمت داخلی دهان و مخصوصا نواحی نرم دهان به وجود می آید. اندازه این زخم سطحی معمولا شش میلیمتر است. بعضی اوقات اطراف آن قرمز می‌شود. درد زیادی مخصوصا برای کودکان دارد. مدت زمان بهبود آن هفت تا چهارده روز است. اگر بهبود طولانی‌تر شود، باید به پزشک متخصص بیماری های دهان، فک و صورت مراجعه کنید. زمانی که کودکان به این بیماری درگیر هستند، بهترین کار تشخیص به موقع و درمان سریع آفت دهان کودکان است.

علت اصلی ابتلای کودکان به آفت

گفتیم که هنوز علت دقیقی برای این عارضه دردناک دهانی چه درکودکان و چه در بزرگسالان وجود ندارد. اما بعضی علت ها و شرایط آفت دهان کودک را بیشتر می‌کنند. بعضی از دلایل به این شرح است:

• آفت موروثی است،‌ یعنی مسئله ای ژنتیکی و تکرار شونده در یک خانواده است
  • اضطراب هم تاثیر زیادی در شدت آن دارد
  • کمبود مواد معدنی و مفید برای بدن مانند فقر آهن و پایین بودن مقدار بعضی از ویتامین ها
  • ترومای دهانی،‌ یعنی ضربه به دهان که بخاطر گاز گرفتن یا بعد از مراجعه به دندانپزشکی است
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • در موارد نادری به علت سرماخوردگی هم ممکن است کودک به آفت مبتلا شود.
  •  مصرف غذاهای تحریک کننده مثل غذاهای تند و شور

درمان سریع آفت دهان کودکان

راه های بهبود و درمان به موقع

آفت معمولا بدون استفاده از روش خاصی درمان می‌شود. اما باید به این موضوع هم توجه کنیم که آستانه تحمل کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است. در این شرایط با استفاده از روش های خانگی یا پزشکی می‌توان آن را درمان و یا درد را کمتر کرد. روش های خانگی شامل راه کار هایی چون:

• یخ درمانی،  با قرار دادن یخ بر روی آفت می‌توان درد و تورم را کمتر کرد.
  • مصرف عسل همیشه به عفونت کمک زیادی می‌کند.
  •  استفاده از آلوئه ورا که تقریبا مانند یخ عمل می‌کند.
  • مصرف زیاد مایعات در طول روز
  • شستن دهان با آب نمک که در درمان عفونت خیلی تاثیر‌گذار است.
  • استفاده از دهانشویه مخصوص کودک با تجویز پزشک متخصص در درمان سریع آفت دهان کودکان بسیار موثر است.

تفاوت های قابل توجه آفت و تبخال

ممکن است عده ای این دو مورد را با هم اشتباه بگیرند. اولین تفاوت در رنگ آن هاست. آفت کاملا سفید و با سطحی نرم است. تبخال معمولا زخمی روی لب و به رنگ زرد است. تبخال منشا ویروسی دارد اما آفت به هیچ وجه ویروسی نیست. تبخال واگیر دار است ولی آفت بدون واگیر و کم خطر است.

آیا برای درمان آفت دهان کودک مراجعه به پزشک ضروری است؟

زمانی که شرایط کودک حاد شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. شرایطی مانند تب، بزرگ شدن غده های لنف، بیشتر شدن تعداد آفت‌ها،‌ درد زیاد و طولانی شدن زمان بهبود نیازمند مشورت با دکتر است. ابتدا تشخیص با مشاهده انجام می‌شود؛ ولی گاهی نیاز به نمونه برداری یا آزمایش خون است. بعد از این مراحل تجویز پزشک معمولا شامل این موارد است: دهانشویه هایی با خاصیت بی حس کنندگی دارای لیدوکائین، خمیر دندان مخصوص کودک، بی حس کننده هایی که معمولا در قالب ژل هستند و درد را تسکین می‌دهند.

آفت گاهی اوقات با راه حل های خانگی درمان نمی‌شود و باعث آزار کودکان می‌شود.  درد و عدم توانایی در خوردن و آشامیدن برای کودکان سخت و مشکل آفرین است. درمان سریع آفت دهان کودکان در این شرایط بهترین راه کار است. دکتر مرضیه صحت پور در روند تشخیص و درمان سریع  بیماری ‌های دهانی همچون آفت، به صورت تخصصی در خدمت شما عزیزان می‌باشند. جهت برقراری ارتباط با این شماره 09390042441 در ارتباط باشید.