6 روش درمان قطعی آبسه دهان و دندان

یکی از بیماری‌های شایع دهانی، آبسه دهان و دندان است. این بیماری، در اثر عفونت بافت‌های دهانی به وجود می آید. در صورت عدم درمان قطعی آبسه دهان و دندان، مشکلاتی جدی در حفره دهان و دندان به وجود می آید. منشا این بیماری، عفونتی باکتریایی است. پیشرفت این بیماری، در صورت عدم درمان بسیار زیاد است. اما با عمل به توصیه‌های پیشگیرانه لازم، به  راحتی می‌توان مانع از ابتلا به این بیماری شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، در مورد درمان و پیشگیری از این بیماری تا پایان مقاله با ما همرباه باشید.

آبسه دهان و دندان چیست؟

آبسه دهان و دندان نام دیگر  عفونت حفره‌های دهانی است. این عفونت، ممکن است در دندان و لثه به وجود بیاید. ظاهر این بیماری، در قالب تورمی حاوی چرک و عفونت زیاد در بافت دندان و لثه نمایان می‌شود. دلایل زیادی برای ابتلا به آبسه دهان و دندان وجود دارد اما مهم‌ترین علت ابتلا، خرابی و پوسیدگی دندان‌ها است.

بیماری آبسه بسیار دردناک است و به ویژه ابتلا به آن برای کودکان دارای آستانه تحمل کم، مشکلات زیادی را به وجود می آورد. خوشبختانه، درمان قطعی آبسه دهان و دندان وجود دارد. در صورت عدم درمان آبسه دهان، سایر بافت ها مانند استخوان‌های اطراف دندان و ریشه‌ها نیز درگیر می‌شوند.

علت‌های رایج ابتلا به بیماری

در صورت درگیر شدن ریشه دندان افراد با باکتری‌ها، آبسه (عفونت) رخ می‌دهد. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط افراد، دندان‌ها دچار پوسیدگی، شکستن و خرد شدن می‌شوند. راه نفوذ باکتری‌ها به ریشه دندان نیز از این طریق است. عفونت و چرک ناشی از این دندان‌ها به صورت تورم ظاهر می‌شوند. آبسه، کیسه ای پر از آب است که از ورود این چرک‌ها به سایر نقاط دهان جلوگیری می‌کند.

بیماری آبسه (عفونت) دهان و دندان چه علائم اولیه ای دارد؟

در مراحل اولیه، ممکن است تشخیص منشا درد در دهان کمی مشکل باشد. در این مراحل، بیمار با علائم زیر روبه‌رو می‌شود:

• بروز درد یک‌طرفه در اجزای صورت و دهان: این درد، ممکن است مدت زیادی فرد را درگیر کند، در این بیماری افراد حتی در گردن خود تیز درد زیادی احساس می‌کنند.
  • درد‌های یکطرفه شدید دندانی: این درد‌ها، ممکن است یک دندان و یا چندین دندان را در یک طرف صورت درگیر کنند. درد‌هایی که مانع از غذا خوردن و خواب راحت به ویژه در شب می‌شوند.
  • حساسیت به لمس دندان درگیر آبسه: دندان دچار آبسه، علاوه بر حساسیت به لمس، دارای ریشه سست است.
  • بروز ورم در دهان، زیر دندان و یا صورت: مبتلایان، ممکن است طعم بدی در دهان و همچنین تب را نیز تجربه کنند.

علائم بیماری آبسه دهان و دندان در شرایط حاد

مهم‌ترین علامت بعد از حاد شدن شرایط بیماری، احساس درد بسیار زیاد است. علائم زیر نیز در صورت شدت بیماری ظاهر می‌شوند:

• بالا رفتن درجه حرارت بدن
  • سست شدن ریشه دندان
  • تنفس و دهان بدبو
  • بروز زخم‌ها و عارضه‌های حاوی چرک در نزدیکی دندان‌ها
  • غذا خوردن با درد زیاد در دندان
  • احساس درد بیشتر در اثر خوردن غذا‌های بسیار سرد و یا بسیار گرم
  • احساس بی‌حالی و بیماری

آبسه چه تاثیری بر سلامتی دهان و دندان دارد؟

تصور اینکه بیماری آبسه خودبخود و بدون نیاز به مراجعه به پزشک، قابل درمان است تصور کاملا اشتباهی است. این تصور، معمولا بعد از ترکیدن آبسه و کاهش نسبی درد حاصل می‌شود. اما درمان قطعی آبسه دهان و دندان، باید فقط توسط پزشک و با اقدامات تخصصی انجام شود. در غیر این صورت، عفونت در سایر نقاط دهان، سر و حتی بدون پیشروی می‌کند و باعث بروز مشکلات جدی می‌شود.

به همین علت، انجام اقداماتی لازم برای درمان قطعی آبسه دهان و دندان و به منظور پیشگیری از ورود عفونت به خون توصیه می‌شود. به ویژه این بیماری، به صورت جدی سلامت افراد دارای بیماری‌های زمینه ای و همچنین سیستم ایمنی ضعیف را تهدید می‌کند.

روش‌های تشخیص بیماری

اولین روش تشخیصی پزشک، معاینه و لمس فیزیکی دندان است. سایر روش‌های تشخیص این بیماری شامل ضربه به دندان، معاینه دندان در شرایط دمایی مختلف و همچنین تصویربرداری از دندان از طریق رادیولوژی هستند.

درمان قطعی آبسه دهان و دندان

درمان قطعی بیماری آبسه‌های حفره دهان

روش‌های درمانی زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد. در مراحل اولیه پزشک سعی می‌کند بدون نیاز به جراحی، آبسه را درمان کند. در صورت پیشرفت بیماری، روش‌های جراحی بهترین اقدامات درمانی ممکن هستند. انواع روش‌های درمان قطعی آبسه دهان و دندان:

• مصرف آنتی بیوتیک: اولین روش برای برطرف کردن عفونت و چرک ناشی از آبسه، تجویز آنتی بیوتیک است. پزشک بعد از بررسی عکس رادیولوژی بیمار و تشخیص قطعی بیماری، معمولا آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

در صورتی که بیماری پیشرفت زیادی نکرده باشد، آنتی بیوتیک تاثیر زیادی در توقف پیشروی عفونت و همچنین ترمیم استخوان ها دارد. درمان با آنتی بیوتیک بعد از مدت کوتاهی اتفاق می افتد. معروف‌ترین و رایج‌ترین آنتی بیوتیک قابل تجویز، پنی سیلین است.

• استفاده از دهانشویه برای شستشوی دهان: شستشوی دهان با محلول آب نمک، برای پیشگیری از بروز عفونت به سایر نقاط موثر است. این محلول، در تسکین درد نیز بسیار موثر است.
  • مصرف مسکن برای تسکین و التیام درد دندان‌ها: پزشک معمولا ایپوبروفن را به عنوان مسکن برای بهبود و کاهش درد ناشی از آبسه تجویز می‌کند. آنتی بیوتیک ها، درمان قطعی آبسه دهان و دندان نیستند و فقط به عنوان روشی موقت برای رفع درد به شمار می آیند.
  • کشیدن دندان: در صورتی که تخلیه ریشه دندان از چرک و عصب کشی موثر واقع نشوند، پزشک اقدام به کشیدن دندان می‌کند. بعد از کشیدن دندان، با استفاده از کورتاژ و تمیزی سطح دندان از عفونت، درمان انجام می‌شود.
  • درمان آبسه دندان با عصب کشی: در صورتی که عفونت به قسمت اصلی دندان (پالپ) دندان نفوذ کند، تنها راه‌حل پزشک، از بین بردن این پالپ با استفاده از عصب کشی برای حذف عفونت است.
  • عمل جراحی: در صورت پخش شدن عفونت در گردن، سر و سایر نقاط، پزشک با استفاده از عمل جراحی این عفونت را خارج می‌کند. این عمل، با بیهوشی انجام می‌شود.

3 عادت و بیماری‌ خطرآفرین در ابتلا به بیماری آبسه

افرادی که عادات و بیماری‌های زیر را دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آبسه هستند:

• عدم توجه به بهداشت دهان و دندان: عدم رعایت بهداشت دهان اعم از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث بروز پوسیدگی، خرابی دندان و در نتیجه عفونت و انواع بیماری های دهانی می‌شود.
  • مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و دارای قند: غذاهای شیرین و دارای قند زیاد، در بروز خرابی و آبسه دندان بسیار موثر هستند.
  • بیماری‌های زمینه ای و ضعف سیستم ایمنی بدن: افرادی که دارای ضعف در سیستم ایمنی بدن و بیماری‌های زمینه ای هستند، با مشکلات زیادی در حفره دهان و دندان مواجه می‌شوند.

پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از ابتلا به آبسه دهانی

اقدامات زیر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر هستند:

• رعایت بهداشت دهان و دندان: با مسواک و نخ دندان کشیدن مداوم
  • تعویض مرتب مسواک در فواصل زمانی معین
  • پرهیز از مصرف غذاهای شیرین و نوشیندنی‌های مضر مانند نوشابه
  • درمان به موقع دندان های خراب شده
  • مراجعه دوره ای به دندانپزشک

دهان و دندان، اجزای بسیار مهمی در بدن همه انسان‌ها هستند. این بیماری، ممکن است همه افراد را در هر سنی درگیر کند. درمان قطعی آبسه دهان و دندان، فقط از طریق مراجعه به دندانپزشک است. سایر روش های درمانی کاملا مقطعی هستند. بنابراین در صورت بروز آبسه در دهان، توصیه پزشکان مراجعه به دندانپزشکی و درمان به موقع آن است. دکتر مرضیه صحت پور، متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت به درمان انواع بیماری‌های دهانی شما عزیزان می‌پردازد. جهت دریافت نوبت با شماره 09394414200 تماس حاصل فرمائید.